En uddøende race

Titel: Can. Mag. husmoder
Et indblik om alt hvad en nutidig landbokvinde og husmor arbejder med i hverdagen.
Du vil få spare tips, madopskrifter og ideer til hvordan man kan genbruge og genanvende brugte ting.
Jeg vil skrive små historier fra en tid, der var engang, og oplevelser fra mit skønne liv som hjemmegående husmor.

tirsdag den 11. juli 2017

Smør og brød

Til formiddag har Minna Rosa og jeg lavet smør, bagt brød og boller. Minna Rosa elsker kærnemælken der kommer fra vores smørproduktion.

Det er dog noget dyre at producerer sit eget smør end det man køber i butikken, men ved at producerer selv ved jeg præcis hvad der er i og hvormeget salt der er brugt.

Kærnemælken er siet fra smøret. 
Minna Rosa drikker den dejlige kærnemælk, som netop er fremkommet fra smørproduktionen

Det at lave smør tager næsten ingen tid. Fløden hældes i en skål 1 døgn før det skal piskes, dog tilsat 1 spsk. kærnemælk fra forrige produktion.
Dagen efter piskes fløden til den skiller. Hæld den i en si og lad den stå og dryppe af over en skål. det der drypper fra er kærnemælken.
Smøret kan godt blive ved med at "svede" lidt, men det er kun kærnemælk, så det betyder ikke noget.
Jeg "maser"gerne smøret lidt med en ske for at få så meget kærnemælk ud som muligt inden jeg lægger den i smørskålen og blander det med lidt salt (efter smag, og kan dog undlades).

Tip: hvis man ikke kan lide at drikke kærnemælken kan det så udemærket bruges i bagværk, så smid det ikke ud.

Minna Rosas boller og mit sigtebrød

Ingen kommentarer:

Send en kommentar