En uddøende race

Titel: Can. Mag. husmoder
Et indblik om alt hvad en nutidig landbokvinde og husmor arbejder med i hverdagen.
Du vil få spare tips, madopskrifter og ideer til hvordan man kan genbruge og genanvende brugte ting.
Jeg vil skrive små historier fra en tid, der var engang, og oplevelser fra mit skønne liv som hjemmegående husmor.

torsdag den 8. oktober 2015

frokostboller eller sandwichbrød


Selv om vi bygger om og renoverer tilbage til 1920´erne så har jeg dog tid til andre ting end lige det.
Det er jo sådan at familien og mandskabet skal have lidt mad engang imellem, så derfor har jeg i dag bagt frokostboller.
Til dem har jeg brugt
1 pk. øko gær
1 l. øko. sødmælk
125 gr.øko. smør
1 ps. solsikkekerner
1 spsk. honning (produceret lokalt)
1 tsk. salt
1500 gr. øko. ølandshvede
1 landæg til pensling

fremgangsmåde:
smuldre gæren i en bageskål
tilsæt salt og når gæren er flydende tilsættes honning.
kom mælken i en gryde med smøret og varm det op til ca. 37 gr. (lillefingerprøven)
kom mælken i gæren rør godt igennem.
tilsæt mel lidt ad gangen til dejen er god lend at ælte. ( den må godt være lidt klistret, da bollerne bedre holder fugtigheden og ikke tørre så let ud).
Dejen hæver i 30-45 min.
tril dejen til boller eller brød og lad dem efterhæve i 30 min.
Bollerne bages ved 175 grader i 20 min (ovnen skal være forvarmet og ikke varmluft)
Brødene bages ved 175 grader i 40-45 min.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar