En uddøende race

Titel: Can. Mag. husmoder
Et indblik om alt hvad en nutidig landbokvinde og husmor arbejder med i hverdagen.
Du vil få spare tips, madopskrifter og ideer til hvordan man kan genbruge og genanvende brugte ting.
Jeg vil skrive små historier fra en tid, der var engang, og oplevelser fra mit skønne liv som hjemmegående husmor.

fredag den 13. februar 2015

Kagecreme

I mine lagkager kommer jeg altid denne creme i.

Kagecreme, vanilie
2 æg
2 spsk. sukker
2 spsk. mel
1/4 l. fløde
½ stang vanilie, korn

Æg, sukker og mel piskes godt sammen. Fløden bringes i kog tilsat vaniliekorn, fløden piskes i æggemassen. Alt hældes tilbage i gryden og gives et opkog under piskning.

Afkøl cremen til den er lunken. Derefter kan den bruges til lagkage.
Hvis det ønskes kan du tilsætte 2 spsk. flødeskum i cremen, så bliver den luftig og yderst delikat. Dette bør først ske når cremen er helt afkølet.
I denne creme kan jeg godt finde på at komme bær i. Det gør lagkagen let og lækker.
kaffecreme
Hvis du ønsker en kaffecreme tilsættes 2 tsk. kaffepulver. Lad cremen trække lidt inden brug.

Opskriften er fra min mands arve-kogebog

Husk at alle råvarer jeg bruger er, så vidt muligt, dansk produceret og økologiske.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar